الأحد، 15 سبتمبر 2013

قصيده إكتئاب غريب


قصيده إكتئاب غريب
عايز اغيب زي الشمس
 واسافر بعيد
واختفي عن الانظار 
واصبح وحيد 
وانسي ظلم البشر 
وانسي النفاق
عايز اسافر في السماء 
فوق السحاب
واختفي زي النجوم 
في عز النهار
اوصل لمكان مجهول
خارج الكون
واسكن في كوكب
لا يعرفه انسان
ولا يسمع عنه انس ولا جان
ولا ليه وصف عند البشر  
ولا عنوان
نفسي انسي الماضي
في زمني الكئيب
واشطب من ذكرياتي 
كل ماضي اليم
وانسي شرور البشر 
والانسان الغريب
عايز اكون لوحدي
لا يوجد معي انسان 
ولا اشوفه في منام 
ولا في خيال
واسيب كل الحبايب 
وانسي الخلان
واعيش وحدي وحيد 
وانسي الاوهام
نفسي اكون ماء
في موج  بحار
او نقط مطر تنزل 
في اي انهار
او موجه علي شط
تشفطني رمال
واسافر في الارض 
 انزل لبركان
اتحول بخار صاعد
اسيب العنوان
انسي شهوري وسنيني
 وعمري اللي كان
اودع الكرة الارضية 
وانسي الانسان
نفسي انسي الظلم 
اللي شفته زمان
وانسي كل الخناجر 
من اقرب انسان
و‫ خيانه الاحباء
من اقرب ايام
نفسي انسي العالم 
والنار اللي فيه
وحروب البشر
 والظلم اللي فيه
والقوانين الانسانية
والوهم اللي فيه
والمحاكم العرفيه 
والغدر اللي فيه
وعصر الجاهلية 
والسماحة الدينية
نفسي اموت لوحدي
مايكونشي لي خلود
ولا فردوس ولا نار
 ولا معي احد موجود
واذوب في نسيان ابدي  
ميكونش لي وجود
عايز اموت غريب
ميكونش لي اربعين
ولا سابع ولا تالت 
ولا جماعة معزين
لا اريد احد يبكي
من الناس المنافقين
في حياتي وانا معاهم 
طعنوني بسكاكين
وانا ميت بعيد عنهم
يمثلوا زعلانين
نفسي انام واصحى
اتخلص من الوجود
اصبح بعيد عنهم
ارتاح من الشرور
اكيد بدون تردد
مع البشر لا اريد الوجود
 جرجس فاروق


الأحد، 15 سبتمبر، 2013

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.